3 Tips Til At Få Succes Med Influencer-marketing

Skrevet d. 23. April 2019
Stokpic

Det kan være ganske effektivt at involvere sig i influencer-marketing for mange virksomheder, da denne disciplin kan være uhyre effektiv. Dog kræver det viden og et stort forarbejde, hvis man vil have succes med influencer-marketing. I denne artikel får du tre tips, der vil kunne øge dine chancer for at opnå gode resultater med influencer-marketing.

Influencer-marketing er et begreb, der er blevet ekstra udbredt i løbet af de seneste år. En naturlig udvikling, der er sket i takt med, at der er kommet flere og flere influencere.

En udvikling, som er muliggjort af web 2.0, hvor enhver har mulighed for at skabe og distribuere til et bredt publikum.

Influencere kan være mange forskellige ting, men langt de fleste er YouTubere, Instagrammere og bloggere.

Selvom det næppe er alle, der er lige begejstrede for fremkomsten af de mange influencere, nytter det ikke noget at noget at vende det blinde øje til tendensen, hvis man arbejder med marketing.

Der er nemlig et kæmpestort markedsføringsmæssigt potentiale ved influencer-samarbejder, da man, hvis man griber det rigtigt an, kan ramme lige ned i ens målgruppe med indhold, der engagerer dem.

Hvad er influencer-marketing?

Influencer-marketing er, når en virksomhed samarbejder med en influencer om at sprede et budskab eller øge kendskabet til et produkt. Der ses mange forskellige eksempler på influencer-marketing, så en kortfattet definition er besværlig.

Nogle gange betaler en virksomhed en influencer for at nævne et produkt lynhurtigt, mens der andre gange er tale om større samarbejder, hvor influenceren og virksomheden i samarbejde producerer content til enten influencerens eller virksomhedens kanal(er).

Nu har du forhåbentligt nogenlunde styr på, hvad influencer-marketing er, og er derfor klar til 3 skarpe tips, der kan hjælpe dig med at få succes med influencer-marketing.

1) Sørg for at brug den nødvendige mængde tid på at finde den rette influencer til samarbejdet

Valget af influencer er så centralt for, hvorvidt du får succes med en influencer-marketing-kampagne eller ej.

Mange forfalder til at samarbejde med de influencere, der har flest følgere, men det er altså ikke altid den rette løsning. Hvis de 200.000 følgere, som influenceren har, ikke har noget med din målgruppe at gøre, giver det absolut ingen mening at sprede dit budskab til denne gruppe.

Vi anbefaler derfor, at du orienterer dig vidt og bredt i influencer-markedet og kreerer en shortliste med influencere, der er i kontakt med den målgruppe, som du er interesseret i.

2) Nedton det kommercielle aspekt

Hvis en influencer-kampagne skal være rigtig effektiv, er det nødvendigt at nedtone det kommercielle aspekt.

Hvis influenceren prostituerer sig selv og sælger ud ved at sidde og oversælge et produkt, som vedkommende ikke engang bruger, er det tvivlsomt, at dette vil blive vel modtaget af målgruppen.

Du skal ikke hyre en influencer og forvente, at I skal lave en reklamevideo. Nej, du skal hyre en influencer og skabe indhold på influencerens præmisser. Modtagerne forventer at se influenceren i forgrunden, så sørg for, at det bliver sådan, og så må I være kreative, når I skal have integreret de kommercielle budskaber. De må ikke være støjende og larmende, men skal i stedet være subtile.

Det er vigtigt at sparre med influenceren omkring indholdet. Det er ham/hende, der er eksperten, og som derfor ved, hvad målgruppen elsker.

3) Dine produkter skal virke naturlige i influencerens univers

De mest succesfulde influencer-samarbejder er, når influenceren reklamerer for et produkt eller en ydelse, som virker naturlig(t) i influencerens univers.

Derfor er det rigtig vigtigt, at du finder en influencer, hvor det ikke virker unaturligt, at han/hun nævner dit produkt.

Virker det naturligt, er chancen for, at modtagerne lapper det i sig ganske stor.

Tak til Ruby Rejser

Ovenstående artikel er produceret i samarbejde med Ruby Rejser, der udbyder alt fra vandreferier til eksotiske områder, til skiferier til Norge. Tusind tak for hjælpen.

Hvis du er nysgerrig på deres skiferier til Norge, kan du se disse her: https://ruby-rejser.dk/skiferie/skiferie-i-norge

Wordpress og Joomla er to af de mest anvendte content management systemer, der findes, når det gælder om at lave hjemmesider. Der er stor forskel på, hvilket CM…
Læs mere
Du behøver hverken være udvikler eller have meget erfaring, hvis du vil lave din egen hjemmeside. Det er blevet utrolig nemt, og der er en mange gratis kurser t…
Læs mere
Når du surfer på internettet, angiver webadressen den lokation, som du befinder dig på. En webadresse kaldes også for en URL adresse. Http(s) er en del af URL’e…
Læs mere
Det er muligt at få en gratis hjemmeside, som benytter sig af wordpress softwaren, men der er mange muligheder, når der skal sættes en pris på WordPress. Omkr…
Læs mere
Internettet kan være svært at forstå, og teknologien har i den grad udviklet sig så hurtigt, at man umulig kan være sikker på alt, hvad der foregår. Hardware er…
Læs mere
Wordpress er ubetinget det mest benyttede CMS system i verdenen. I starten var Wordpress tiltænkt som et CMS system, der mest af alt skulle understøtte blogs. S…
Læs mere
Selvom Wordpress er et utroligt populært CMS system, der har utroligt mange gode sider, er der selvfølgelig også nogle ulemper ved det populære system. En af de…
Læs mere