Hvad Er Persuasive Design?
'Persuasive design' er den engelsk betegnelse for 'Motiverende design', hvilket er en metode eller teknik, der bruges til at ændre folks holdninger eller hvordan de agerer på eksempelvis en hjemmeside.
Selve begrebet er dækkende over et design, der skal få brugeren til at opføre sig på en bestemt måde eller i så fald opfylde et behov hos brugeren, som gør, at de ikke går væk igen fra webstedet.
Brugere i dag er enormt informationssøgende og det skal gå hurtigt og effektivt. Vi kender alle, at hvis vi ikke finder et svar på vores spørgsmål allerede i starten, så er vi lynhurtigt videre til næste side.
Grundlæggeren af begrebet er forskeren B.J. Fogg fra Stanford University, hvor han udgav sin version af termen i 2002. Det optrådte for første gang i en dansk udgivelse i 2006, dog hvor der var lavet et univetetsspeciale bag fra 2005.
Metoden er svær at få 100 % succes med, fordi man aldrig fuldstændig kan få folk til at agere på den måde, et firma eller virksomhed ønsker. Også selvom de prøver alt for bare at få et klik.
Det er jo det gode ved mennesker. Alle er forskellige og på den måde ender vi ikke som computere, som kan have et mønster.
Du læser dette tekstindhold, som er udarbejdet, fremstillet og skrevet, for at tilgodese Perlen Odense. Der kan du blandt andet bestille: Lund Copenhagen.