Fire Grunde Til, At Din Webshop Mislykkedes
Det er lettere sagt end gjort at starte og drive en succesfuld webshop. Verdenen som online-købmand er nemlig spækket med udfordringer og faldgrupper, man skal undgå. Vi har samlet nogle af hyppigste årsager til, at webshops mislykkedes.
#1 Rekruttering
Driften af en webshop indeholder mange forskellige aspekter. Som alene mand betyder det, at man både skal være salgs-, support,- logistik,- lager-, og regnskabsafdeling.
Dette kan muligvis lade sig gøre i den spæde start, men i takt med, at din webshop vokser, gør mængden og kompleksiteten af opgaverne det også. Til sidst vil der formentlig ikke være nok timer i døgnet til at nå det hele, ihvertfald ikke på et tilfredsstillende niveau.
Derfor kan det være en god idé, at gøre dig klart, hvilke aspekter af din forretning du er dygtigst til, samt hvilke aspekter, du bør få andre til at håndtere når du får mulighed for det. Ingen kan være god til det hele.
Hvis du ikke anerkender, at du ikke længere kan følge med, og dermed vælger at ansatte en medarbejder, risikerer du bare, at det går ud over driften og dine kunder, for eksempel i form af for langsom eksekvering af ordrer eller flere fejl.
#2 Dårlig brugeroplevelse
Hvis ikke du opbygger din webshop til at være overskuelig og brugervenlig, risikerer du at dræbe din virksomhed, inden den overhovedet er kommet ordentligt i gang.
Det er en god idé at anskaffe nogle testpersoner, der passer til din målgruppe, til at teste din webshops hjemmeside, inden du for alvor “åbner”. På den måde, vil du blive opmærksom på de største fejl og mangler ved siden.
Selvom du selv mener, at hjemmesiden både er nydelig, nem og overskuelig, er det ikke sikkert, at dine potentielle kunder mener det samme. Husk at din side også skal være mobilvenlig!
#3 Manglede tryghed
På trods af, at webshops og handel herigennem er mere udbredt end nogensinde før, er det ikke alle mennesker, der er trygge ved at handle over nettet, især ikke, hvis de ikke kender til siden eller har hørt om den før.
Noget af det første, du bør gøre, er at få et SSL certifikat. Dette er det, der gør, at der står “https” i en URL, istedet for “http”. Dette viser både forbrugerne og Google, at din side er sikker.
Herudover kan du skabe mere tryghed og tillid ved at gøre TrustPilot anmeldelser synlige på hjemmesiden, oplyse kontaktoplysninger og adresse, have billeder og kontaktoplysninger til dig selv og/eller dine medarbejdere osv.
#4 Opstiller forhindringer for kunden
Der er flere steder i en mulig transaktion, hvor man kan miste en kunde. En af de mest frustrerende steder at gøre det, er ved betalingen. Den hyppigste årsag til dette er, at det er for besværligt at gennemføre betalingen.
Udover, at du naturligvis skal modtage kortbetaling, bør du også tilbyde betaling i form af fx Mobilepay og Viabill.
Tak til iBob.dk
Tak til iBob.dk for deres støtte i forbindelse med udarbejdelsen af denne artikel. Hos iBob kan du blandt andet købe HP Blækpatroner.