Derfor Skal Du IKKE Starte En Webshop

Skrevet d. 11. March 2019
Pexels

Går du og drømmer om at starte en webshop? Det bør du (måske) ikke. Der er nemlig flere ting, der gør det mere end almindeligt svært at få succes som nyslået webshop-ejer. Dog skal du ikke lade dig skræmme af denne artikel, hvis du mener, at du har en plan og en idé, du tror på kan blive en succes.

Her er 4 grunde til, at du bør genoverveje din drøm om at starte en webshop.

1. Giganterne er ualmindeligt svære at konkurrere mod

Det er ualmindeligt vanskeligt at være konkurrencedygtig i markeder, hvor giganter dominerer. Udover at Amazon buldrer derudaf i store dele af verdenen, er der kommet flere internationale aktørere til, der har store økonomiske muskler og organisatoriske kræfter, der er svære at konkurrere imod.

Store webshops har nogle helt klare stordriftsfordele, der kan være svære at hamle op med. Udover, at de har en bedre indkøb- og fragtpriser, har de også fordele ift. SEO, konverteringsoptimering osv.

2. Fortjenesten falder.

Jo større en webshop, jo bedre indkøbspriser. Sådan er det bare. Dette gør det muligt for de store webshops at sælge til langt lavere priser end dig som nystartet webshop.

Denne tendens gør, at mange branchers margener bliver lavere og lavere. Gigantiske webshops har det fint med at køre en margin på 4-5 %, hvilket ikke er holdbart for mindre virksomheder, da volumen er langt mindre.

3. En webshop kræver mange færdigheder

Det kræver ualmindeligt mange færdigheder at få succes med en webshop. Udover logistiske og administrative udfordringer, skal du også være enormt dygtig til digital markedsføring.

Skal du lave alt selv, er det nødvendigt at være god til alle disse ting:

  • SEO
  • Adwords
  • Konverteringsoptimering
  • Kodning
  • Bogføring
  • Kundeservice
  • Nyhedsbreve
  • PR

4. Du er i undertal

Når du konkurrerer mod store webshops, konkurrerer du også imod en stab, der udgør rigtig mange personer. Hvor du måske varetager mange forskellige dele af din virksomhed, har de mange ansatte til alle dele af at drive en webshop. Flere har adskillige ansatte til en enkelt markedsføringskanal, fx SEO.

Algoritmer. Du kommer ikke udenom dem, især hvis du arbejder online. Giganter som Facebook og Google anvender algoritmer, når det gælder søgemaskineresultater o…
Læs mere
Ligesom du har en adresse, så har din computer også en adresse. Mens de fleste kender deres egen adresse og andres, så er en IP langt fra lige så kendt.  …
Læs mere
Du er måske igang med at tjekke de 100-vis af udbydere igennem som leverer hjemmesider, og/eller webshops og har opdaget at der er en, måske signifikant, forske…
Læs mere
I denne artikel forklarer vi lidt om hvad Unix eller UNIX er. og om UNIX er det samme som Linux? Unix startede i 1969 og fik sit navn i 1971, hvor det senere h…
Læs mere
SQL har været standarden for at skabe adgang og manipulere med databaser siden slutningen af 80’erne. Der er stadig mange, der ikke ved hvad SQL er, og hvad det…
Læs mere
Vil du undgå, at din internet browser kan huske din aktivitet? Så kan du søge på internettet i det, der hedder inkognitotilstand. Det er dog ikke lige så sikker…
Læs mere
Shopify er en af de mest anvendte CMS-løsninger til webshops i verdenen. I dette indlæg vil vi kort prøve at redegøre, hvorfor systemet er blevet så populært, v…
Læs mere