Derfor Skal Du IKKE Starte En Webshop
Går du og drømmer om at starte en webshop? Det bør du (måske) ikke. Der er nemlig flere ting, der gør det mere end almindeligt svært at få succes som nyslået webshop-ejer. Dog skal du ikke lade dig skræmme af denne artikel, hvis du mener, at du har en plan og en idé, du tror på kan blive en succes.
Her er 4 grunde til, at du bør genoverveje din drøm om at starte en webshop.
1. Giganterne er ualmindeligt svære at konkurrere mod
Det er ualmindeligt vanskeligt at være konkurrencedygtig i markeder, hvor giganter dominerer. Udover at Amazon buldrer derudaf i store dele af verdenen, er der kommet flere internationale aktørere til, der har store økonomiske muskler og organisatoriske kræfter, der er svære at konkurrere imod.
Store webshops har nogle helt klare stordriftsfordele, der kan være svære at hamle op med. Udover, at de har en bedre indkøb- og fragtpriser, har de også fordele ift. SEO, konverteringsoptimering osv.
2. Fortjenesten falder.
Jo større en webshop, jo bedre indkøbspriser. Sådan er det bare. Dette gør det muligt for de store webshops at sælge til langt lavere priser end dig som nystartet webshop.
Denne tendens gør, at mange branchers margener bliver lavere og lavere. Gigantiske webshops har det fint med at køre en margin på 4-5 %, hvilket ikke er holdbart for mindre virksomheder, da volumen er langt mindre.
3. En webshop kræver mange færdigheder
Det kræver ualmindeligt mange færdigheder at få succes med en webshop. Udover logistiske og administrative udfordringer, skal du også være enormt dygtig til digital markedsføring.
Skal du lave alt selv, er det nødvendigt at være god til alle disse ting:
- SEO
- Adwords
- Konverteringsoptimering
- Kodning
- Bogføring
- Kundeservice
- Nyhedsbreve
- PR
4. Du er i undertal
Når du konkurrerer mod store webshops, konkurrerer du også imod en stab, der udgør rigtig mange personer. Hvor du måske varetager mange forskellige dele af din virksomhed, har de mange ansatte til alle dele af at drive en webshop. Flere har adskillige ansatte til en enkelt markedsføringskanal, fx SEO.