Affiliate Marketing - Det Skal Du Vide

Skrevet d. 16. March 2019

Affiliate Marketing. Dette er et af de hurtigst voksende trends inden for online-markedsføring. Det har bl.a. hjulpet Amazon med at vokse til den største webshop i verden.

Men hvordan fungerer dette, og hvad betyder det?

Definition:

Affiliate Marketing er en marketingsmetode imellem to samarbejdspartnere. Her skal en annoncør kun betale for de resultater, som bliver leveret, modsat traditionel markedsføring, hvor det kan være svært at se og måle, hvilke resultater man opnår med reklamerne.

Hvordan virker Affiliate Marketing?

Hvis du som virksomhed vil forberede dit salg, have flere leads, trafik på dine hjemmeside eller flere likes og følgere på facebook, kan du finde en affiliate-partner.

En Affiliate-partner er en person eller en virksomhed, som har et website, og som gerne vil tjene penge på at “linke” eller reklamerer ind til din hjemmeside.

vha. cookies, er det blevet nemt at måle, når besøgende fx klikker videre fra en hjemmeside og videre til din hjemmeside.

Derfor kan man nu nemt “tracke”, hvilke personer der har besøgt siden, og derefter benyttet sig af den pågældende reklame. I starten af denne marketingsmetode, blev det meget misbrugt, at snyde sig til kliks og reklamer, og det er derfor vigtigt, at du får et godt samarbejde med den, som du vælger som affiliate-partner.

Her kan man lave en aftale om, at hver gang du fx får en nyt medlem eller et solgt produkt fra din hjemmeside, hvor trafikken kommer fra din “affilator” får de en provision på 10% af salget.

Sådan finder du en partner:

Da markedsføringsmetoden er blevet mere udbredt, er der nu lavet hjemmesider, hvor folk der gerne vil være affiliatepartnere og allerede har hjemmesider, kan tilmelde sig. Her kan annoncører finde dem, ved at se, hvilke kategorier deres hjemmesider reklamerer for.

Metoden er derfor blevet mere gennemsigtig, og det er nu nemmere at finde en partner, som har en hjemmeside med relevans for den branche du er i. Men hvordan finder du en god og kvalificeret partner?

5 tegn på, at din Affiliate-partner har en god hjemmeside:

1. Målgruppe:
For det første, er det en god idé, at hjemmesiden har relevans i forhold til det produkt du sælger. Hvis du fx har et rejsebureau og sælger aktive rejser, kunne et eksempel på en god affiliate-side være en blog der skrev om hiking, mountainbike eller aktive ting at lave i naturen.

Derved, finder man det samme publikum og besøgende, som kunne være interesseret det man sælger, og der er derfor større sandsynlighed for at de klikker videre ind til den reklame, som du har på din affiliate-side.

Så hvis du har styr på hvilken målgruppe og hvilke personas, som bruger dit produkt, skal du prøve at finde en partner-hjemmeside, som har samme værdier.

2. Troværdighed:
En god partner har godt og kvalificeret indhold på deres hjemmeside, og det skal være troværdigt for den besøgende, at din affliate-side ikke blot er ren reklamer, men rent faktisk er brugbart.

Man skal heller ikke ligge skjul på samarbejdet, så din reklame på hjemmesiden bare dukker tilfældigt op, men der må gerne stå at i har et samarbejdet eller har en relation til hinanden. På den måde får den besøgende gennemsigtighed og føler sig ikke narret.

3. Indhold:
Indholdet på din affiliate-side må gerne hjælpe eller inspirere den potentielle kunde. Hvis du sælger vandreture til Spanien, og bloggen omhandler hiking, får den besøgende måske lyst til at bestille en rejse.

Ser den besøgende derefter de reklame, og klikker ind på din hjemmeside, skaber det en positiv relation, og alt efter aftalen, kan man enten aftale at der bliver betalt for kliks eller bestilte produkter.

Derfor vil din affiliate-side supplere med godt indhold og det skaber et godt samarbejde imellem jer. Derfor er denne marketingsmetode blevet mere udbredt, da det ofte skaber en Win/Win situation.

Et andet vigtigt element her er at holde indholdet tidsløst. Det vil sige, at det bliver ved med at være relevant, så der ikke skal laves for mange ændringer og bruges for mange kræfter i forhold til jeres samarbejdsaftale.

4. Erfaring:
Oversat fra engelsk betyder to affilate, at tilknytte. En “affliate” er det samme som et associeret selskab, og derfor skal din partner skabe gode associationer til din hjemmeside.

Dette kan være svært at ramme i første omgang, og det kan derfor tage tid at finde den helt rigtige partner. Dette kommer oftest med erfaring, og det er derfor vigtigt at holde hovedet koldt, hvis du ikke finder en god partner med det samme.

Det gode ved denne situation er, at du kun betaler for det du får. Derfor kan du roligt gå i gang med denne form for markedsføring, uden at det kommer til at have de store konsekvenser for din virksomhed.

5. Aftale:
Det allervigtigste er en god samarbejdsaftale. Internettet udvikler sig utrolig hurtigt i forhold til designs, indhold og popularitet på forskellige områder. Derfor skal du have alle aftaler på plads inden du indgår et samarbejde.

For det første for at undgå svindel. Hvis du har et troværdigt samarbejde med din partner, er dette den bedste måde at skabe succes på.

Du skal også huske at tænke dig om, inden du giver opgiver for meget provision væk til din affiliate-side. Lav klare målsætninger sammen, og derved kan i altid regulerer samarbejdet alt efter, hvordan det udvikler sig.

Sådan måler du din markedsføring:

Affiliate Marketing er blevet nemmere og mere målbart end nogensinde før. Følg med i statistikker vedr. din trafik på din hjemmeside, og mål hvor meget din indtjening stiger.

Sådan bliver du affiliate-partner:

Tilmelder du dig på partner-ads hjemmeside, får du adgang til alle statistikker du har behov for, og kan finde lige den partner du vil have.

Du finder hurtigt et segment, hvor du kan se, om din hjemmeside passer ind. Det er bare med at oprette sig som bruger, og komme igang.

Du skal bare finde ud af, om du vil være annoncør på en affiliate-side eller om du selv vil være en affiliate-partner. Find hurtigt et netværk, og kom i gang med at lave det nyeste af det nyeste inden for markedsføring, nemlig: Affiliate Marketing

Windows Firewall er en vigtig sikkerhedsfunktion, der er indbygget i Microsoft Windows-operativsystemet. Den bruges til at beskytte din computer mod uautorisere…
Læs mere
En relationel database er en type database, der bruger tabeller til at gemme og organisere data. Der vil altid være fordele og ulemper ved de forskellige typer …
Læs mere
Windows og Linux er to forskellige slags styresystemer, som folk bruger til at få deres computere til at arbejde. De er som to forskellige biler - de har nogle …
Læs mere
Der findes mange forskellige typer af databaser, hver med deres egen tilgang til organisering, lagring og hentning af data. Her er nogle af de mest al…
Læs mere
Der er flere programmer, der kan bruges til at skrive Java-kode, og valget af program afhænger ofte af personlige præferencer og projektets krav. Nogle af de me…
Læs mere
Når man bygger IT-systemer, især websites, er en central opgave at have et sted til opbevaring af ens data. Dette inkluderer filer, billeder, brugeroplysninger …
Læs mere
Som en programmør står du over for flere valg, når det kommer til opsætningen af dit udviklingsmiljø. Udviklingsmiljøet omfatter de værktøjer, du vælger at brug…
Læs mere